
Nyhedsbrev fra Hofrådens Hus – juli 2021
Bestyrelsen for Hofrådens Hus har udgivet nyhedsbrev for juli 2021, som du kan læse her: https://usercontent.one/wp/www.hertugbyen.dk/wp-content/uploads/2021/07/Nyhedsbrev-juli-2021.pdf?media=1772738147
I nyhedsbrevet beskrives hvad der er sket i Hofrådens Hus i foråret 2021 og hvad der planlagt for resten af året. Det er bl.a. arbejdet med kloakering og efterfølgende er de frivillige igang med det store arbejde at lægge brostenene igen, som billedet viser. Der er også en omtale af de næste projekter, som især handler om renovering af døre og vinduer, som ialt beløber sig til 1,4 mill. kr. Der er søgt tilskud fra fonde og til det har Hofrådens Hus også fået lavet en præsentation, som findes her på siden og kan læses her: https://www.hertugbyen.dk/praesentation/
Hertugbyens Bevaringsforening gør rent
Onsdag den 9. juni 2021 havde Bevaringsforeningen taget initiativ til at få gjort rent i den gamle bydel i Augustenborg, nemlig Storegade og Slotsalle. Frivillige fra foreningen fjernede ukrudt fra fortovene, klippede hæk og fejede, så byen igen kunne præsentere sig fra sin bedste side. Foreningen ville dermed også opfordre beboerne til at være med til at passe på vores by og sørge for at den tager sig godt ud. Men det var også for at byen skulle være pæn for de mange gæster, der forventes at komme torsdag til den Kongelig Ballets forestilling.
Se alle billederne her.

Så går vi igang 
Der klippes hæk 
Jytte rydder op 
Fortovet renses 
Ukrudt fjernes 
Før vi gik i gang 
Hårdt arbejde 
Her må flere igang 
Efter arbejdet 
Velfortjent afslutning 
Ole, Jan og Knud
Generalforsamling
Hertugbyens Bevaringsforening indkalder til generalforsamling tirsdag den 15. juni 2021 kl. 19 i Kultursalen, Augustenborghallerne.
Alle medlemmer af Hertugbyens Bevaringsforening har adgang til generalforsamlingen
Generalforsamlingen skulle være afholdt i marts, men på grund af Corona restriktionerne kunne det ikke lade sig gøre. Nu er forsamlingsforbuddet endelig lempet så meget, at vi igen kan mødes og dermed afholde generalforsamling.
Bestyrelsen ser frem til at vi igen kan mødes og håber at rigtig mange medlemmer vil deltage. Mødet finder sted i Kultursalen, hvor vi kan overholde afstandskravene.
Her er et link til indkaldelsen til generalforsamlingen med dagsorden: https://usercontent.one/wp/www.hertugbyen.dk/wp-content/uploads/2021/05/Indkaldelse-til-generalforsamling-2021.pdf?media=1772738147
Vel mødt til generalforsamling!
Minimuseet er igen åbent!
Minimuseet og turistinformationen i Augustenborg åbnede igen for sommersæsonen 1. april 2021. Du finder det i det østlige hjørne af Slotsgården og det er åbent dagligt fra kl. 10 til kl. 18.
Minimuseet drives af frivillige fra Hertugbyens Bevaringsforening. De sørger for dagligt at åbne og lukke stedet og sørger for at der bliver fyldt op med brochurer og turistinformation fra Visit Sønderborg.
Minimuseet fungerer både som et lille museum og som turistinformation. Museet fortæller om slottets og hertugernes historie igennem en række plancher på tre sprog. Der er også standere med information for turister og et udvalg af brochurer om byen og egnen.

Kom indenfor 
Hertugernes historie 
Turistinformation 
Her kan man finde brochuren om parkens sjældne træer, som kan fungere som guide for en spændende tur rundt i parken og skoven. Det er også her man kan finde information om hvor bogen om Augustenborg kan købes. Det er bogen “Flækken Augustenborg – kom indenfor”, som fortæller om Hertugbyens historie og især om en række af de unikke gamle huse fra 1700- tallet. Bogen findes både på dansk og på tysk.



60.400 kr fra LAG
Tekst. Inge H. Christensen
Hofrådens Hus har fået tildelt tilskud fra LAG Sønderborg-Aabenraa til et delprojekt. Et beløb på 60.400 kr. som falder på et tørt sted. Nu får de frivillige arbejdere på huset mulighed for at fortsætte renoveringen af det smukke hus.
Projektet omfatter forbedringer af nordfacaden, kalkning af skorstenen, kloakseparering samt omlægning af brosten. Det har betydning for byen, både for turisme og tilflytning at byens huse ikke forfalder. Derfor er det en stor glæde at se det gamle hus forvandle sig til et smukt hus fra hertugernes tid. Huset bliver kaldt en kulturhistorisk perle i Augustenborg.

Du kan læse mere om huset og renoveringen her
Læs mere om LAG Sønderborg-Aabenraa her
Udstilling i Ruth hus
Hertugbyens Bevaringsforening er begyndt et samarbejde med Kunstværket og Kunstpunkt.
Kunstnerne udstiller deres værker i vinduerne i Ruths hus. Det skaber mere liv i huset og i gadebilledet.
Fra 28. februar til 30. april udstiller:
Laila Olsen
Inken Østerby
Gunhild Bloch
Inge Hingst
Vil man i kontakt med kunstnerne kan du finde oplysninger på Kunstværket






Renoveringen af Augustenborg Slot
Tekst: Inge H. Christensen
Hertugbyen Augustenborg
Augustenborg har en perle af et kulturmiljø omkring slottet, Palævej, Slotsalle og en stor del af Storegade. Augustenborg opstod som en renlivet slotsby, og fungerede som et mindre samfund omkring hertughoffet indtil Første Slevigske Krig i 1848. I 2005 udarbejdede Augustenborg Kommune en bevarende lokalplan for at sikre det unikke bymiljøes fremtid. Nu er der kommet en ny masterplan fra Sønderborg Kommune, der også skal sikre, at de gamle fredede, og bevaringsværdige huse består for fremtiden. Derudover omhandler Masterplanen også strategier for turisme, tilflytning og erhvervsliv.
Slottet
Den smukkeste og vigtigste bygning i dette miljø er naturligvis slottet, der nu er overtaget af Landbrugsstyrelsen. Slottet blev i 2017-2019 renoveret både ind- og udvendig, og særligt indvendigt står det flottere end det har gjort siden den sidste hertug forlod byen. Jeg var selv så heldig at komme ind og se resultatet i 2019, da der var åbent hus.
Det er et barok slotsanlæg bestående af selve slottet, staldbygninger og klokketårnet. Bygningerne danner et harmonisk helhedsindtryk, som med de nye kunstinstallationer er kommet ind i det 21’ århundrede.
Cubo Arkitekter stod for renoveringen, og de har formået at skabe et resultat, hvor der er taget hensyn til de historiske detaljer, der stadig findes.
Hertug Fredrik Christian I, der er bygherren af slottet, foretrak en afdæmpet sen rokokostil, som også ses i slotskirken. Det er stadig storslået, men på en mindre prangende måde, som ses i mange andre slotte. Farverne er holdt dæmpede grå/brune nuancer, så den hvide stuk får lov til at stå tydeligere frem. De gamle ovnniecer er bevarede, og står nu næsten, som da hertugen forlod slottet. De fysiske rammer er så vidt muligt bevaret intakte.
I stedet for det guld, der måtte have været der engang, er der anvendt messing til lamper, håndvaske og elevatorer. De moderne lamper klæder de gamle trapper og højloftede rum.
Lamperne er designet til slottet af Focus Lightning, og de hedder Augustenborg og Pelée. Der er sat lyddæmpende billeder på væggene, som også er holdt i afdæmpede farver.
Foto:© arkitekturfotograf Helene Høyer Mikkelsen
d
Projektet blev i 2020 nomineret til Renoverprisen, og du kan læse mere om resultatet hos Renoverprisen, og Cubo Arkitekter. Vinder af Renoverprisen 2020 blev Det Kgl. Bibliotek i Aarhus.
Renoverprisen
Renoverprisen hylder Danmarks bedste bygningsprojekter. Det startede i 2013, og målet er at gøre mere opmærksom på de renoveringsprojekter der finder sted, og øge opmærksomheden omkring det gode ved at renovere. Især med hensyn til bæredygtighed og klima. På den måde får renoveringsprojekterne den anerkendelse de fortjener. Renoverprisen er stiftet af Realdania og Grundejernes Investeringsfond. I indstillingsperioden kan alle indstille projekter til Renoverprisen. Læs mere her
Cubo Arkitekter
Cubo Arkitekter blev stiftet i Århus i 1992. De beskriver sig selv således:
” Tegnestuens designtilgang er rodfæstet i en tro på lokale omstændigheder i det enkelte projekt. Vi er optaget af, at bygherrens særlige funktionelle krav og stedets iboende potentiale viser sig i den høje kvalitet, der karakteriserer vores arkitektur.” Læs mere her
En stor tak til Cubo Arkitekter og Renoverprisen for venlig assistance og udlån af de smukke fotos.
Kilder
- Renoverprisen
- Cubo Arkitekter
- Litteratur “De fem fyrsteslotte”, Inge Adriansen og Peter Dragsbo, Historisk Samfund for Als og Sundeved & Museum Sønderjylland – Sønderborg Slot 2011
Nyhedsbrev fra Hofrådens Hus
Januar 2021
Lige en kort beskrivelse af det vi har lavet i 2020, og det vi har gang i for tiden i Hofrådens Hus
I 2020 har vi haft fokus på at ”gøre huset pænt”,- og herunder at færdiggøre facader og haven.
Dette arbejde er udelukkende lavet af hverdagsholdet, som er en gruppe frivillige der mødes i Hofrådens Hus. Vi synes selv at det er et fantastisk flot stykke arbejde, der er lavet, og er også et meget vigtigt signal til Sønderborg Kommune og andre fonde, som vi er afhængige af i renoveringsarbejdet. Økonomisk har vi klaret dette med midler, som vi har fået af Hertugbyens Bevaringsforening gennem bogsalg og gavebidrag.
Vi mangler nordfacaden, men har fået godkendelse fra SLKS til at renovere den som de andre facader. Nu venter vi bare på godt vejr
Haven er nu en stor græsplæne, som er meget lettere at holde.
Vi har endvidere fået opsat en informationstavle, som fortæller lidt om huset, og det vi arbejder med.
I 2021 er det fortsat det udvendige vi har fokus på.
I de seneste par måneder har vi arbejdet på:
- Få etableret projektbeskrivelse for renovering af vinduer og døre. Karl D og John Kronborg står for dette arbejde, og forventes klar til fremsendelse til Slots-og Kulturstyrelsen i midten af februar. Det skal nævnes at at hovedtrappen ikke bliver en del af projektet, da den er blevet vurderet til at være OK.
- Når vi har projektbeskrivelser samt overslag vedr renoveringsarbejderne, kan vi henvende os hos de fonde, vi har valgt at søge hos.
- Sendt ansøgning til LAG, med henblik på at få tilskud til kloakering , omlægge brostenene i indkørslen, og til en robotplæneklipper.
- Udarbejde en præsentation, som skal bruges når vi kontakter Fonde. Præsentationen vil indeholde noget om historien, og ikke mindst hvad planerne er med Hofrådens Hus. Præsentationen forventes færdig ultimo februar.
- Etableret plan for arbejdet i hverdagsholdet, når vi igen engang kan mødes og fortsætte arbejdet
Ændring i bestyrelsen
Efter at have været med fra starten, har Ole Urban ønsket at træde ud af bestyrelsen. I stedet for Ole, er Jakob Bøving Larsen blevet ny næstformand. Ole skal have en kæmpe stor tak for hans store indsats, men heldigvis er han stadig koordinator for hverdagsholdet.
Økonomi
Økonomisk klarer vi driften i 2021, men kan allerede nu se, at vi får en udfordring i 2022, da indtægterne er faldende. Det skal vi også have styr på i løbet af 2021.
Hverdagsholdet
Hverdagsholdet er et utroligt vigtigt aktiv i vores arbejde. Vi er en gruppe på 16 , men vil gerne have flere med, da vi skal tage aktivt del i renoveringen af vinduerne for at holde omkostningerne så små som muligt.
SÅ, hvis nogen har lyst til at være med, kan man kontakte Ole Urban (2098 5706).
Med venlig hilsen
Jan Matzen
Enkefru M. Martensens hus – Ruths hus
Tekst og foto: Inge H. Christensen
Ruths hus har ikke været så meget åbent som vi plejer på grund af Corona. Da vi har fået en del nye medlemmer, som måske ikke kender huset er her en kort gennemgang af husets historie, og et slideshow med fotos fra huset.
Enkefru M. Martensen´s hus – Ruths hus
Storegade 19 er som flere andre huse fra 1700-tallet fredet. Huset er opført 1788 af enken til Hofråd M. Martensen, født Ditmar. Det minder meget om Hofrådens Hus, men er bare en anelse mindre. Hoveddøren er smukt snedkerarbejde med indlagte riflede søjler og 2 ovale vinduer. Den er meget enkel, men smuk og raffineret. Bagved huset er der gårdsplads med toppede brosten, og en gammel fredet lade.

Jørgen Paulsens beskrivelse af døren ”Det klassiske stilrene dørparti har foroven en konsolbåret, vandret dækplade. Døren er prydet med udskårne, brede, kannelerede pilastre med kapitæler og høje baser, hvorpå mæanderbort foroven og cirkelrunde, vaflede felter i midten. I øjenhøjde er der ovale lysåbninger.” Augustenborg, Slottet * Flækken * Fyrstehuset, Gad 1981
I 1800 overtog hertugparrets nye livlæge H. W. Hinrici huset. Senere, i slutningen af 1800-tallet ejedes huset af Bagermester Peter Thomsen, og var en landbrugsejendom. Siden blev det købmandsgård, og Købmand Richard Jørgensen og hans kone drev i mange år købmands – og isenkrambutik. Den sidste beboer i huset var Richard Jørgensens datter Ruth Jørgensen, derfor kaldes det i dag Ruths hus. Ruth Jørgensen var i mange år formand for lokalhistorisk forening, og havde en stor viden om Augustenborgs historie.
I dag ejes huset af Mads Friis (Benniksgård) og lejes ud til Hertugbyens Bevaringsforening.
Kilder:
Jørgen Paulsen, Augustenborg, Slottet * Flækken * Fyrstehuset, Gad 1981
Lars Tholander, ”Flækken” Augustenborg -Kom inden for, udgivet af Hertugbyens Bevaringsforening 2019
Læs mere om byens historie på Lokal Historisk arkiv
Læs mere om Hertugernes historie på Museum Sønderjylland








































